Pred dávnymi vekmi v preďalekej galaxii
Hviezdne vojny patria medzi klasiku žánru Space opera. Poďme sa preto pozrieť na RPG, ktoré má aj po 20 rokoch nadšencom veľa čo ponúknuť – The Star Wars Roleplaying Game.
Svet, ktorý vznikol v roku 1977 z fantázie Georga Lucasa dodnes priťahuje mnohých. Za tých niekoľko desaťročí doň vložili „to svoje“ desiatky tvorcov, viac aj menej talentovaných. Tak postupne vznikali filmy*, knihy, komiksy, plyšáky, figúrky a v neposlednom rade aj hry – či už počítačové, stolné alebo rolové.
Jedna z nich – The Star Wars Roleplaying Game (West End Games, 1987) ďaleko predbehla svoju dobu. Jej autorom sa podarilo vyrobiť hru, ktorá je v mnohom dodnes neprekonaná. Neskoršie Star Wars D20 (a ich zatiaľ posledná inkarnácia Star Wars Saga Edition), ktoré sú pre mnohých synonymom Star Wars v RPG, sa podľa mňa s touto vyše 20 rokov starou hrou nemôžu merať.
V priebehu svojej existencie mala hra tri vydania: pôvodné z roku 1987, Second Edition z roku 1992 a Second Edition, Revised and Expanded z roku 1996. Práve toto posledné vydanie dodnes patrí medzi moje najobľúbenejšie hry vôbec, preto by som Vám ho chcel zopár slovami priblížiť.
/* Vrátane neblaho známeho Star Wars Holiday Special, ktorý je tak notoricky príšerný, že ho jeho vlastná nepozerateľnosť vymrštila do kultovosti. Dopozeral som ho, ale varujem Vás – dobre si rozmyslite, či to naozaj chcete vidieť. Málokto vydrží hodinu dialógov vo wookijčine … bez titulkov.
Systém
Mnoho z dôvodov, prečo sa u mňa (a u mojich hráčov) táto hra teší takej obľube, leží práve v elegancii systému, ktorý používa. Všetko sa vyhodnocuje jednotnou mechanikou, ktorá sa výborne hodí do akčnej, cinematickej hry (ako by ste od Star Wars čakali) – či už zjednávate s Huttom, opravujete pokazeného droida, ste v barovej prestrelke či naháňačke uprostred pralesa, používa sa stále ten istý druh hodu. Pri tvorbe postavy nie ste zväzovaní povolaniami či úrovňami. Môžete sa pokúšať o čokoľvek a vždy máte šancu na úspech (i keď občas by ju C-3PO vyhodnotil ako 3 720:1). V kľúčovom momente je Vaša postava schopná hrdinských výkonov, porovnateľných s tým, čo môžete vidieť vo filmoch.
Hra používa výlučne šesťstenné kocky – preto sa pre ňu v komunite RPG hráčov uchytilo označenie Star Wars D6 (SW D6). Kociek budete potrebovať aspoň 7–8 (pričom jedna musí byť inej farby ako ostatné), pre ideálne herné pohodlie je dobré mať tento počet zvlášť pre každého hráča. Základný princíp fungovania je veľmi jednoduchý: hodíte si určeným počtom kociek a spočítate, čo Vám na kockách napadalo. Ak je súčet aspoň taký veľký ako cieľové číslo, uspeli ste.
Jedna z kociek (tá inej farby) sa však správa trochu inak – ide o tzv. „divokú kocku“. Ak vám na nej padne šestka, môžete hádzať ďalej a spočítavate výsledok (v prípade, keď šťastie stojí pri Vás, môžete hodiť aj súčet 30 na troch kockách – mechanika fungujúca aj pri hre Človeče, nezlob se). Ak však padne jednotka, osud Vám nie je ani zďaleka taký naklonený – niečo nevyšlo. Podľa úvahy Rozprávača budete buď od konečného výsledku odpočítavať najvyššiu kocku z hodu inú ako divokú alebo nastane tzv. komplikácia – počas vyhodnocovanej činnosti sa stane niečo, čo nemá priamy vplyv na jej priebeh, ale v budúcnosti Vám môže poriadne zavariť.
Spomínate si na cieľové číslo? Presne ho pozná jedine Rozprávač, vy poznáte iba jeho kategóriu – ľahká, stredná, ťažká, hrdinská – čo je informácia s presnosťou na 5 bodov. Preto sa Vás často po hode Rozprávač spýta so šibalským leskom v oku: „Si spokojný so svojim hodom?“ a vy sa musíte rozhodnúť. Máte totiž možnosť po hode prikupovať kocky za body postavy – za jeden bod jednu kocku. Kocky, ktoré takto dokupujete, sú navyše „napoly divoké“ - ak Vám na nej padne šestka, spočítavate a hádžete ďalej. Tak dokážete v kritických momentoch zvládnuť aj situácie, v ktorých by ste normálne pohoreli. Avšak pozor – body postavy sú aj platidlom, za ktoré sa Vaša postava zlepšuje. Ak ich takto miniete priveľa, nebudete sa mať za čo učiť nové zručnosti.
Postava je popísaná šiestimi vlastnosťami (sila, obratnosť, vnímanie, vedomosti, mechanika, technika). Každá zručnosť, či už je to streľba, beh, jazda na banthe, pilotovanie stíhačky alebo znalosť planetárnych systémov, patrí pod niektorý z nich. Nikdy sa Vám teda nestane, že „nemáte“ potrebnú zručnosť – ak chcete jazdiť na banthe, ale nikdy ste túto činnosť netrénovali, budete si jednoducho hádzať vlastnosťou, pod ktorú jazda na zvieratách spadá. Budete mať menej kociek ako Tusken, ktorý jazdí na banthách celý svoj život, no stále môžete uspieť (vďaka nepredvídateľnosti divokej kocky dokonca lepšie ako on).
Vecou, ktorá je charakteristická pre filmové Hviezdne vojny, je interakcia medzi objektami veľmi rozdielnej veľkosti – či už ide o Luka, likvidujúceho svetelným mečom AT-AT, obrovitánskeho vesmírneho červa snažiaceho sa prehltnúť Millenium Falcon či hrdinských pilotov Rebélie útočiacich na gargantuanské imperiálne lode. Toto mnoho systémov buď vyhodnocovať vôbec nedokáže alebo používa spôsob, ktorý jednoducho nedokáže pri hre dať taký výsledok, ako by tomu zodpovedalo zobrazenie vo filme. SW D6 tento problém rieši zavedením určitého počtu veľkostných kociek pre každú veľkostnú kategóriu. Pri interakcii dvoch objektov rozličnej veľkosti dostáva menší objekt rozdiel počtu kociek ako bonus na obranu, väčší ako bonus na účinok. Keď teda AT-AT páli do speederu, tento má bonus na vyhnutie sa strele. Ak však dostane zásah, pravdepodobne je s ním amen. Vďaka veľkostným kockám môžete mať naraz v boji pešiakov, speedery aj stíhače a stále ich (navzájom sa ovplyvňujúce) činnosti vyhodnocovať rovnako. Toto napríklad v novších SW D20 nedosiahnete bez zložitých prepočtov pri každom hode.
Na záver časti o systéme som si nechal to, čo zo SW D6 robí výnimočnú hru a Hviezdne vojny ako remeň: spôsob, ktorým je do hry prenesená Temná strana Sily a jej zvodné lákanie. V otázkach týkajúcich sa dobra, zla a hmlistej deliacej čiary medzi nimi Rozprávač prestáva byť neutrálnym rozhodcom – jeho úlohou je zviesť Vás na krivolaké chodníčky. Nemôže to ale robiť príliš okato, pripravte sa preto na solídne znejúce argumenty typu: „Mučiť ho je nesprávne, ale ak z neho tú informáciu nedostanete do hodiny, životy miliónov sú v ohrození“. Podobne aj pri použití Sily (čo sú mimochodom tri ďalšie voliteľné atribúty) Vám bude Rozprávač ponúkať kocky navyše. Tie budete prijímať iba, ak ste si naozaj istí správnosťou toho, čo robíte – inak riskujete prepadnutie sa hlbšie do Temnôt. Ako ďaleko ste sa vo svojom páde zatiaľ dostali sledujú body Temnej strany – vždy, keď jeden dostanete, hádžete jednou kockou. Ak Vám padne na kocke menšie číslo ako je Váš momentálny počet bodov Temnej strany, Vaša postava je Temnou stranou úplne pohltená. Preberá ju Rozprávač pre svoje účely a Vy si musíte spraviť novú postavu.
Ak to Rozprávač dovolí, pravidlá obsahujú aj stať o tom, ako hrať kompletný príbeh pádu do Temna a následného ťažkého, bolestivého vykúpenia sa, varujú však pred zanedbaním skutočnosti, že takáto postava je naozaj zlá a prestáva byť hrdinom. Pri hre sa toto potom prejavuje hráčovou čiastočnou stratou kontroly nad postavou - táto svoje pudy a emócie (najmä negatívne) nedokáže ovládnuť, stáva sa ich otrokom.
Prezentácia
Na rozdiel od predošlých vydaní je Star Wars Roleplaying Game, Second Edition Revised and Expanded plnofarebná kniha v tvrdých doskách. Dnes je ju možné dostať, žiaľ, už len z druhej ruky za cenu okolo 60 dolárov, je to však investícia, ktorá sa vyplatí.
Kniha je písaná veľmi prívetivo a nápomocne aj pre ľudí, ktorí s RPG nemajú skúsenosti. Na úvod obsahuje sólo dobrodružstvo, v ktorom Vás oboznámi so systémom pomocou jednoduchej scénky v kantíne, kam prídu Vášho hrdinu (čo je pašerák nie nepodobný Hanovi Solovi) hľadať imperiálni vojaci. Nasledujú kapitoly o tvorbe postavy, zručnostiach a fungovaní systému. Potom kniha pokračuje sekciou pre Rozprávača, ktorá obsahuje veľmi cenné rady a návody na to, ako sa pripraviť na hru a ako ju viesť čo najlepšie. Medzi iným obsahuje aj niekoľko zaujímavých brainstormových techník, ktoré využijete pri akejkoľvek príprave, nielen k tejto hre. Posledná tretina knihy obsahuje vzorové dobrodružstvo, niekoľko mimozemských rás (vzhľadom na rozmanitosť univerza Hviezdnych vojen samozrejme ani zďaleka nie všetky), rozličné vybavenia, droidov, vozidlá a vesmírne lode.
Knihou Vás celý čas sprevádzajú rozličné postavy (slávna pašeráčka, lovec odmien, imperiálny colný inšpektor, stíhací pilot), ktoré z postranných bublín ponúkajú svoju mienku na to, čo práve čítate v hlavnom texte, prípadne to komentujú veselými historkami. Tento dojem hravosti a zábavnosti je ešte umocnený rozličnými reklamami, ktoré sú roztrúsené po celej knihe – tak na Vás uprostred čítania kapitoly o zručnostiach vyskočí náborový leták Imperiálnej flotily či rebelský pamflet burcujúci obyvateľstvo, aby nikdy nezabudlo na zverstvo vykonané na bezbrannej planéte Alderaan. Neskôr v knižke nájdete trebárs upútavku na dvojtýždennú výletnú plavbu po rozličných svetoch galaxie, reklamu na novú sériu navigačných droidov či oznam o výpredaji modelu TIE/ln za skvelé ceny (a s množstevným rabatom pri objednávkach nad 200 kusov). Toto všetko spôsobuje, že nemáte pri čítaní dojem, že držíte suchú zbierku zákonov, ale už aj samotné čítanie pravidiel je zábavou.
Ďalšie materiály
Ku hre vyšlo veľké množstvo publikovaných dobrodružstiev, v ktorých sa tiež derie do popredia hravosť a filmovosť. Tak nájdeme trebárs “časovaný test”, pri ktorom musia hráči nahádzať aspoň dvadsať úspešných hodov za dve minúty (a je iba na nich, ako rýchlo dokážu hádzať kockami a spočítavať výsledky), riešenie rébusov na čas (pričom za úspešný hod na programovanie poskytuje Rozprávač nápovedu) či celú mini-hru o prechode asteroidovým poľom. K jednému dobrodružstvu, kde postavy hrajú sabacc v luxusnom kasíne bol dokonca pribalený balíček sabbacových kariet aj s pravidlami (a popis dobrodružstva obsahuje návod, ako skutočnú hru zapojiť do priebehu dobrodružstva).
Priam povinnou časťou každého publikovaného dobrodružstva sú „adventure script“ a „cinematic cut-aways“. Adventure script je krátky jednostranový scenár, obsahujúci dialóg medzi hráčskymi postavami – slúži na uvedenie do deja na začiatku dobrodružstva. Týchto pár jednoduchých viet robí divy: hráči sa okamžite dostanú do postavy, oboznámia sa so situáciou a hra začína in medias res. Cinematic cut-aways sú zasa bubliny v Rozprávačovom pripravenom materiále, ktoré vo vhodný moment prečíta – ide o „strih“ niekam mimo (často k hlavnému záporákovi) či krátku mini-scénku, informujúcu o niečom podstatnom. Výsledný efekt je veľmi filmový, dodáva pocit, že sa deje omnoho viac než len to, do čoho sú zapletené postavy.
Keď je reč o dobrodružstvách, ktoré pre SW D6 vyšli, nedá mi nespomenúť The DarkStryder Campaign. Je to materiál na dlhodobú kampaň o posádke korvety a jej love na utekajúceho imperiálneho pohlavára. Zaujímavá je táto kampaň najmä tým, že v nej každý hráč hrá za tri postavy – jedného dôstojníka, jedného radového muža a jednu postavu, ktorú si sám vyrobí. V krabici totiž nájdete detailne rozpracovanú takmer polovicu posádky (okrem iného kompletný dôstojnícky zbor), plán lode a ďalšie pomôcky. Dojem z hrania bude asi niekde na úrovni „kríženec Firefly, Star Trek: Voyager a Star Wars“ – posádka pri hľadaní Moffa skúma nový sektor vesmíru, stretáva sa s doteraz nepoznanými rasami a kultúrami a sem-tam narazí aj na temné tajomstvo či dve.
Napriek tomu, že nové veci k SW D6 už vyše 10 rokov nevychádzajú (posledná knižka vyšla v roku 1998), k dispozícii sú profesionálne pôsobiace konverzie materiálov SW D20 – ide o voľne šíriteľné pdf súbory s pravidlovými časťami príručiek adaptovanými cez konverzné pravidlá. Vďaka nim máte dvere doširoka otvorené aj v prípade, ak chcete hrať niečo iné ako štandardnú éru Imperiálnej poroby či obdobie Novej Republiky (ktoré bolo prvýkrát rozpracované práve v knižkách k SW D6).
Záverom
The Star Wars Roleplaying Game má aj po 20 rokoch čo ponúknuť. Jednoduchá univerzálna mechanika, príjemná prezentácia, hravosť a filmovosť porovnateľná s predlohou. Preto, ak vás Hviezdne vojny zaujímajú, rozhodne si SW D6 aspoň prelistujte. Možno budete príjemne prekvapení a nájdete v nich svoju obľúbenú hru tak, ako sa to kedysi stalo mne.