Úvodník

Úvodní slovo

Milé či­tateľky, milí či­ta­te­lia,

mi­nulé, trid­si­ate piate, číslo Drak­karu malo v sebe niesť toľko ná­kladu, že sme boli nútení ho roz­de­liť do dvoch dávok. Ale ne­bojte sa, ne­zna­mená to, že táto druhá várka pred­sta­vuje me­nej­cenné články.

Máte mož­nosť uvi­dieť druhý diel po­jed­na­nia o ste­am­pun­ko­vých fil­moch, kde sa rozo­berá spo­lo­čen­ská kri­tika, di­lema člo­veka ver­sus stroja a na­ráža na niek­toré ko­me­di­álne, či až pa­ro­dické kúsky.

Ďalší du­chovný ná­stupca z pre­do­šlého čísla je Ar­go­nan­tova „In­tu­í­cia“, kde uva­žuje nad tvo­ri­vým pro­ce­som. Do­káže autor ro­zu­movo uva­žo­vať a kon­štru­o­vať svoje dielo, alebo je to najmä dielo jeho sveta emó­cií? Od rov­na­kého au­tora po­chá­dza tiež po­jed­na­nie o au­to­rovi svoj­ráznej fan­tas­tiky, ktorý však roz­hodne po­lo­žil zá­kladný kameň tohto žánru — ide o Gustava Mey­rinka, ktorý by mal byť známy nie­len cez svojho Go­lema.

Na po­medzí rý­d­zej li­te­rár­nej teó­rie a hier sú dva his­to­rické články. Ecthe­li­oni pri­nášajú popis pri­e­my­sel­ných miest vo vik­to­ri­án­skej dobe; miest, kde sa za­čali sústre­do­vať oby­va­te­lia v ob­rov­skom počte a to vo veľmi krát­kom ob­dobí, čo malo za dôsle­dok nie­len ele­menty, ktoré možno po­zo­ro­vať v ste­am­punku. Na opač­nom konci ze­me­gule, v Juž­nej Af­rike, zase kon­com 19. sto­ro­čia zú­rili búr­ske vojny, ktorý roz­hodne nebol taký pri­a­mo­či­ary, ako by sa bolo zdalo.

Z ob­lasti sa­mot­ných ro­lo­vých hier sa tiež môžete tešiť na Sco­le­xov prehľad her­ných no­vi­niek, ktorý uka­zuje, že herný trh ne­musí byť taký mŕtvy mo­čiar, ako pôsobí na prvý pohľad. Rôzni au­tori tiež pon­ú­kajú niekoľko príspe­v­kov do fik­tív­nej en­cy­klo­pé­die Uni­ver­si­pe­die: ná­jdete tu niekoľko sci-​fi rás a tvo­rov. Dopĺňa ich roz­si­ahly pre­klad kúzel­ných pred­me­tov z tes­to­va­cieho ba­líčka k ďal­šej edí­cii D&D Next, ktorý sa síce môže časom ešte upra­vo­vať, ale na her­ných prv­koch to nič ne­mení. Z iného súdka je tiež pre­klad „Quick Pri­mer for Old School Ga­ming“, zá­klad­ného ka­meňa no­vého pohľadu na staré pra­vi­dlá, ktoré vám ukážu, že pra­staré ma­te­ri­ály z liet se­dem­de­si­a­tych majú stále čo pon­úk­nuť i novým hrá­čom.

Číslo je uza­tvo­rené Il­gi­ro­vou troj­re­cen­ziou le­gen­dár­nej do­sko­vej hry Scotland Yard a jej dvoch čes­kých klo­nov: kla­sic­kého Fan­tóma sta­rej Prahy a no­všieho br­nen­ského Ša­lin­gradu.

Pra­jeme Vám prí­jemné čí­ta­nie!