Hajzlíci zo Starého Mesta

Hajzlíci zo Starého Mesta je do­pl­nok pre Prí­behy Im­pé­ria. Po­pi­suje pro­stre­die det­ských gan­gov v Sta­rom Meste vik­to­ri­án­skeho Edinburgu a bol inšpi­ro­vaný člán­kom o det­ských kri­mi­nál­ni­koch z vik­to­ri­án­skeho ob­do­bia.

Edinburgh, 1867

V dvad­si­a­tych rokoch 19. sto­ro­čia Glas­gow zo­sa­dil Edinburg z po­zí­cie najväčšieho škót­skeho mesta, a aj na­priek rastu tla­či­a­ren­ského, pivár­skeho a lie­ho­var­níc­keho od­vet­via ostatné mestá v Bri­tá­nii Edinburgu veľmi rýchlo ute­kali rýchlym tem­pom in­dustri­a­li­zá­cie. Z cen­tra Edinburgu sa stala ob­chodná zóna, pod­po­rená v šty­rid­si­a­tych rokoch do­ti­ahnu­tím že­lez­nice do mesta z vý­chodu aj zá­padu. Zo starého mesta sa po­stupom času stal ten naj­horší slum s vy­so­kou kri­mi­na­li­tou, cho­rob­nos­ťou aj úmrt­nos­ťou.

V roku pána 1867 vyšlo na­ri­a­de­nie o re­vi­ta­li­zá­cii starého mesta, ro­bot­níci a au­to­ma­toni za­čali slum po­stupne búrať. Tra­dičné hra­nice území det­ských gan­gov sa na­ru­šili, a v Sta­rom Meste vy­pu­kol neľútostný boj o úze­mie.

Pred­sta­vu­jete čle­nov gangu Hajz­lí­kov, ktorí sa spolu spo­znali v chu­do­binci.

Hajzlíci

Tento do­pl­nok ob­sa­huje šesť vzo­ro­vých det­ských kri­mi­nál­ni­kov. Niž­šie sa do­z­viete, ako si môžete vy­tvo­riť vlastné po­stavy, čle­nov gangu Hajz­lí­kov.

Koncept

Vy­mys­lite si kon­cept pre svojho hajz­líka, alebo si vy­berte niek­torý z niž­šie po­pí­sa­ných kon­cep­tov.

  • In­for­má­tor – všade bol, všetko vie, zdro­jom jeho ob­živy je ob­cho­do­va­nie s in­for­má­ci­ami. Je na vás, či in­for­má­cie pre­dáva stráž­ni­kom, zlo­čin­com, alebo obom.
  • Bit­kár – ty­pický ná­sil­ník, pro­blémy rieši skôr päsťami ako ro­zu­mom, často býva su­rový až krutý.
  • Zlo­dej – pre­miest­ňuje drahé drob­nosti z cud­zích vre­ciek do svo­jich, v prí­pade pri­chy­te­nia sa vie bles­kovo stra­tiť v dave alebo tma­vých ulič­kách.
  • Pod­vod­ník – ako sa ho­vorí, ne­ku­pujte mačku vo vreci, a ur­čite nie od pod­vod­níka. Môže sa stať, že tam bu­dete mať tygra, alebo ma­lého škreta. Fa­lošné karty, cink­nuté kocky, eso v rukáve – nikdy ne­viete, prečo ste s pod­vod­ní­kom pre­hrali aj gate.
  • Vla­mač – ži­a­dne dver, zámok či vy­soký plot nie sú pre vla­mača pro­blé­mom, len vý­zvou, za kto­rou sa scho­váva roz­práv­ková od­mena. Alebo aj nie.
  • Lupič – vy­h­li­a­dne si vás podľa vý­zoru bo­háča, počká si na vás v tem­nej uličke, a s kru­tým ús­me­vom a kud­lou v ruke vás po­prosí o peňa­ženku a iné cen­nosti. Ná­si­liu sa skôr vy­hýba, snaží sa v obe­ti­ach vy­vo­lať strach. V prí­pade po­treby sa však vie bru­tálne brá­niť.

Meno

Vy­berte svojmu hajz­lí­kovi meno, a nejakú pre­zývku, čo ho cha­rak­te­ri­zuje. Môžete sa inšpi­ro­vať vik­to­ri­án­skymi me­nami pre dievčatá a chlap­cov, alebo po­pu­lár­nymi prie­z­vis­kami.

Aspekty

Aspekty cha­rak­te­ri­zujú va­šeho hajz­líka, a zá­ro­veň ur­čujú, ako „silný“ je v zmysle her­ných me­cha­ník, keďže od počtu aspek­tov sa od­víja počet bodov, ktoré môžete roz­de­liť medzi hajz­lí­kove schop­nosti. Jed­no­du­chým vo­dít­kom pre ur­če­nie po­či­a­toč­néh počtu aspek­tov va­šeho hajz­líka môže byť na­prí­klad vek.

  • 15+: 4 Aspekty, 24 bodov
  • 11–15: 3 Aspekty, 18 bodov
  • do 10: 2 Aspekty, 12 bodov

Aspekty môžu vy­ja­dro­vať na­sle­dovné veci, ale berte to len ako vo­dítko.

  • Zlo­čin – aspekt vi­a­ž­úci sa na kon­cept, vy­ja­druj­úci naj­vý­raznej­šiu zlo­či­neckú stránku va­šeho hajz­líka
  • Úkryt – miesto, kde si hajz­lík ukrýva svoje naj­cen­nej­šie po­klady, alebo kde sa v prí­pade núdze môže urkyť.
  • Ne­pri­ateľ – kto je hajz­lí­kov ne­pri­ateľ, a prečo?
  • Ar­te­fakt – pred­met, ku kto­rému má hajz­lík vý­razný osobný vzťah

Schopnosti

Schop­nosti, ktoré vaši hajzlíci môžu ovlá­dať, sú roz­de­lené do šty­roch sku­pín. Ak sa vám niek­toré ne­ho­dia do vašej hry, kľudne ich na­hraďte nie­čím iným z pra­vi­diel, alebo si sami vy­mys­lite.

  • Fy­zické: Bitka, Nože, Beh, Šp­l­ha­nie
  • Zlo­čin: Vlá­ma­nie, Lúpež, Krá­deže, Pod­vody
  • Pre­ži­tie: Vý­reč­nosť, Ne­ná­pad­nost, Pod­sve­tie, Ulica
  • Vzde­la­nie: Čí­ta­nie a pí­sa­nie, Počty, Reme­slo, Mágia

Ciele

Krát­ko­dobý cieľ by sa mal vi­a­zať pri­amo na herný prí­beh, dlho­dobý by malo byť niečo osobné pre va­šeho hajz­líka.

John Duffy

Prchký John (16) nemá ďa­leko po úder päsťou alebo bod­nu­tie nožom, keď ho niekto na­h­nevá, alebo ohrozí jeho kum­pá­nov. Vo väzení si na neho málo kto do­vo­lil vy­ska­ko­vať, alebo to hneď trpko oľuto­val. Na­priek svo­jej útlej po­stave je mi­mo­ri­a­dne húžev­natý. Ellen berie ako svoju malú sestru, uro­bil by pre ňu takmer všetko.

Aspekty

  • Chceš do tlamy?
  • V rui­nách Ma­cAn­drew­so­vho skladu sú moje veci v bez­pečí
  • Húžev­natý ako po­do­šva
  • Za bon­zo­va­nie Ewa­novi Ma­cOwen­sovi vy­re­žem jazyk

Schopnosti Ciele

Bitka [ ][ ][ ][ ] Krát­ko­dobý:

Nože [ ][ ][ ]

Krá­deže [ ][ ]

Ulica [ ][ ] Dlho­dobý:

Pod­sve­tie [ ]

Ellen Woodman

Myška Ellen (11) vy­u­žíva svoj bežný zjav, ši­kovné ruky a rýchle nohy na okrá­da­nie ne­po­zor­ných ľudí v dave, naj­čas­tej­šie na trhu alebo pri ne­ja­­kom zhro­mažde­nív uli­ci­ach. Ak ju niekto pri­chytí, brit­­­ký jazyk ju väč­ši­nou za­chráni od vý­prasku. Užíva si Johnovu ochranu, nie­kedy až na hranu únos­nosti.

Aspekty

  • To vám ur­čite z vrecka vy­padlo!
  • Teta Mabel ma vždy pri­chýli
  • Stráž­nik Morris ma bezdôvodne ši­ka­nuje

Schopnosti Ciele

Krá­deže [ ][ ][ ] Krát­ko­dobý:

Ne­ná­pad­nosť [ ][ ][ ]

Vý­reč­nosť [ ][ ]

Ulica [ ] Dlho­dobý:

Nože [ ]

Beh [ ]

Michael Fisher

Ko­mi­nár Mike (13), ktorý sa v službe u starého Morga­na okrem vy­me­ta­nia ko­mínov na­u­čil aj to, že ľudia si veľmi ľah­ko­vážne ukrýva­jú ­svoje cen­nosti, a okrem dverí si svoje domy veľmi ne­za­bez­pe­čujú. Mike s Ro­ber­tom obaja súpe­ria o pozor­nosť Jane Farre­lo­vej.

Aspekty

  • Stre­chy Starého mesta po­znám ako svoju dlaň
  • Som ako ná­mor­ník, na kaž­dej po­vali mám skrýšu
  • Potkan Lee chce zo mňa vytĺcť šperky Lady Wrigh­to­vej

Schopnosti Ciele

Vlá­ma­nie [ ][ ][ ] Krát­ko­dobý:

Šp­l­ha­nie [ ][ ]

Beh [ ][ ]

Bitka [ ][ ] Dlho­dobý:

Ulica [ ]

Pod­sve­tie [ ]

Nože [ ]

Jane Farrel

Hla­vička Jane (12) ako je­diná z Hajz­lí­kov vie čítať a písať, čo sa na­u­čila v kláštor­nej škole pre si­roty pred­tým, ako odtiaľ ušla. Za­rába si ako po­slík, do­ru­čuje rôzne malé veci a od­kazy a pri tom za­po­čuje rôzne in­for­má­cie, ktoré za od­menu pre­dáva tomu, kto dobre za­platí. Všetko si za­pi­suje do dvoch den­ní­kov scho­va­ných na dvoch rôznych miestach. S Ro­san­nou Wat­so­no­vou sú naj­lep­šie ka­ma­rátky.

Aspekty

  • Tisíc ma­lých ta­jom­stiev
  • Za uvoľneným ka­me­ňom pri pe­kárni moje veci nik ne­ná­jde
  • Lord Co­o­per tuší, že viem o jeho ne­res­ti­ach

Schopnosti Ciele

Ulica [ ][ ][ ] Krát­ko­dobý:

Vý­reč­nosť [ ][ ]

Ne­ná­pad­nosť [ ][ ]

Šifry a počty [ ][ ] Dlho­dobý:

Čí­ta­nie a pí­sa­nie [ ]

Beh [ ]

Pod­sve­tie [ ]

Robert Charleton

Fešák Rob­bie (16) je hla­vou gangu Hajz­lí­kov. Cha­rizma­tický, statný, s bys­trou mysľou vie vždy vy­mys­lieť dobrý plán a je väčši­nou o krok pred osta­nými det­skými gan­gami v Sta­rom Meste. Od otca sa mu do­stalo tro­chu vzde­la­nia a vý­cvik v šerme a streľbe.

Aspekty

  • Môj otec bol dôstoj­ník brit­skej ar­mády
  • V sto­kách pod Sta­rým Mes­tom sa nik tak dobre ne­vy­zná
  • Smradľavého Cli­f­forda Ta­y­lora na moje úze­mie ne­pus­tím
  • Ot­cove pištole

Schopnosti Ciele

Vý­reč­nosť [ ][ ][ ] Krát­ko­dobý:

Ulica [ ][ ][ ]

Bitka [ ][ ]

Šerm [ ][ ] Dlho­dobý:

Lúpeže [ ][ ]

Beh [ ]

Šp­l­ha­nie [ ]

Vzde­la­nie [ ]

Rosanna Watson

Drzá Róza (13) sa pozná takmer s kaž­dým prie­kup­ní­kom, šme­li­ná­rom a pa­še­rá­kom v Edinbur­ghu a za­bez­pe­čuje vý­menu nado­bud­nu­tých vecí za ho­to­vosť. Naj­lep­šie vzťahy má so ži­dov­ským sta­ro­žit­ní­kom Abra­ha­mom.

Aspekty

  • Viem, kto kúpi, viem, kto predá
  • Komôrka u starého Abra­hama Gol­d­berga
  • Ryšavý Harry ma ne­smie chy­tiť

Schopnosti

Pod­sve­tie [ ][ ][ ][ ]

Vý­reč­nosť [ ][ ]

Ulica [ ][ ]

Pod­vody [ ]

Krá­deže [ ]

Ciele

Krát­ko­dobý:

Dlho­dobý:

Nápady na príbehy

Krvavý dych

Sta­rým mes­tom sa za­čala šíriť ne­známa ná­kaza. Na­ka­zení ľudia trpia hor­úč­kami a vy­kaš­lia­vajú krv, odtiaľ pre­zývka Kr­vavý dych. Sta­rosta vy­hlá­sil ka­rat­nénu Starého mesta, stráž­nici Mest­skej stráže ne­pus­tia ni­koho ani von, ani dnu. Po­vráva sa, že jeden al­chy­mista z No­vého mesta má liek. Do­stať sa k nemu by pred­sta­vo­valo super prí­le­ži­tosť za­ro­biť si, teda ak vy­rie­šite pro­blém, ako dovtedy ne­u­mrieť od hladu.

Podpaľač

V prie­behu týždňa zho­relo niekoľko vý­ča­pov, dva ne­ves­tince, je­dá­leň a sklad su­še­ných rýb. Niekto cie­lene za­kladá po­ži­are, ktoré sa len tak tak darí zvlá­dať. Stráž­nici ako osy prehľadá­vajú Staré mesto, vy­hlá­sili stanné právo, no aj tak sa ne­darí za­sta­viť vlnu po­ži­a­rov. Blízko úkrytu jed­ného z hajz­lí­kov sa na stene ob­ja­vil pik­to­gram zná­zor­ňuj­úci po­stavu v pla­me­ňoch. Čo sa stane dnešnú noc?

Vojna gangov

V ďal­šej fáze re­vi­ta­li­zá­cie au­to­ma­toni zr­útili dve ulice na zá­pade Starého mesta, a Čer­vení potkani, poväčšine deti tla­či­a­rov, ktorí prišli o svoje te­ri­té­rium sa pchajú na vaše úze­mie. Je ich viac, a sú agre­sívni. Ako ich za­sta­víte?

Automaton na úteku

Po­vráva sa, že do Starého mesta ušiel pro­to­typ no­vého au­to­ma­tona. Ar­chmajster me­cha­nik Lord Evans vy­pí­sal vy­sokú od­menu za do­la­pe­nie a vrá­te­nie au­to­ma­tona. Pre­šiel týž­deň, každý deň sa ob­ja­via správy, že niekto za­zrel au­to­ma­tona, ale ni­komu sa ho ešte ne­po­da­rilo ob­ja­viť. Pre­sa­kujú zvesti, že sa jedná o nový typ vy­ví­janý na zá­kazku pre ar­mádu. V sto­kách sa ob­ja­vilo niekoľko mŕtvol. Súvi­sia vraždy s au­to­ma­to­nom na úteku? Je na­o­zaj ne­bez­pečný? Alebo sa len niekto snaží za­hmlie­vať a od­viesť po­zor­nosť od nie­čoho iného?

Zrada

Šušlavý Owen, jeden z va­šich kon­tak­tov, vás po­ve­ril do­ru­če­ním malej dre­ve­nej schránky na ur­čitú ad­resu. Prí­zvu­ko­val vám, aby ste išli všetci, aby jed­ného po­slíka ná­ho­dou niekto ne­o­kra­dol. Na danej ad­rese ste našli len stopy po zá­pase, kr­vavé fľaky, a dve mŕtvoly s potka­nmi v ústach. Zrazu sa dvere za­buchli, a niekto ich za­ba­ri­ká­do­val zvonku. Na stre­chu do­padlo niekoľko fakieľ a dom za­čína ho­rieť. Čo sa to do čerta deje, a ako ujsť z ho­ri­a­ceho domu?

Duel

Po niekoľkých stretoch so Žo­líkmi, gan­gom zo sused­nej ulice, z kto­rých ste si od­niesli nie len mod­riny, ale aj kr­vavé šrámy, vy­zýva Zú­ri­vec Jimmy Ro­berta na súboj. Víťaz berie všetko, v tomto prí­pade úze­mie a dievčatá z gangu. Ako sa k výzve po­staví Ro­bert? Budú Ellen, Jane a Ro­sanna súhla­siť, aby o ich ďal­šom osude roz­ho­dol duel s po­vest­ným bit­ká­rom, kto­rého zatiaľ nikto v pri­a­mom dueli ne­po­ra­zil?

Horúci kontraband

Ryša­vec Llewelyn pri­šiel za vami celý do­bitý a skr­va­vený, a po­prosil vás o ukry­tie malej ko­vo­vej kra­bičky. Veľa ne­vy­svetľoval, len rýchlo upaľoval kade ľahšie. Na druhý deň sa našla jeho hlava na ná­mestí, a zvy­šok tela po ku­soch v oko­li­tých ulič­kách. Kto ho takto kruto znie­sol zo sveta, čo je v za­mknu­tej kra­bičke, a čo s ňou uro­bíte?

Protislužba

Jed­nou­chá Molly zo spri­a­te­le­ného gangu La­si­čiek vás prišla po­prosiť o pomoc. Na ich úze­mie sa tla­čia Kor­zári, deti ná­mor­ní­kov, a La­sič­kám za­čína ho­rieť pod no­hami. Po­sta­víte sa proti Kor­zá­rom, s kto­rými ste zatiaľ ne­mali ži­a­dny spor, a bu­dete ris­ko­vať kr­vavé stret­nu­tie? Alebo od­mi­et­nete pri­ateľku, ktorá vám už neraz za­chrá­nila kožu?

Stratený v stokách

Jeden z va­šich ka­ma­rá­tov sa stra­til v sto­kách pod sta­rým mes­tom, kam sa vy­bral ako sprie­vodca nie­koho z No­vého mesta, čo sa chcel ne­po­zo­ro­vane do­stať von z Edinbur­ghu. Už niekoľko dní sa ne­u­ká­zal, a po­vráva sa čosi o svorke túla­vých psov a vi­a­ce­rých ne­zvest­ných ľuďoch. Pôjdete ho hľadať?

Poľovačka na Líšku

Celé Staré mesto prehľadá­vajú stráž­nici, čo sa sem za nor­mál­nych okol­ností boja str­čiť nos. Prehľadá­vajú dom za domom, ulicu za uli­cou, piv­nicu za piv­ni­cou, na kri­žo­vat­kách za­ne­chá­vajú oz­bro­jené hli­a­dky. Koho hľadajú a prečo? Tak­úto roz­si­a­hlu agre­sívnu akciu stráž­ni­kov si nik v Sta­rom Meste nepamätá.

Stratené šperky

Fúzatý Willy vás vy­diera, žiada vás o ná­jde­nie a zís­ka­nie špe­kov, o ktoré pri­šiel v kar­tách na vý­chod­nom konci Starého mesta. Je to úze­mie Di­vo­kých chlap­cov, na ktoré sa nik cudzí ne­od­váži vst­úpiť. Ako šperky ná­jdete? A splní zú­falý Willy hrozbu, že pre­zradí vašu skrýšu a zlo­činy stráž­ni­kom, ak mu šperky ne­do­ne­si­ete do ne­dele?

Falošné peniaze

Prie­kup­ník, ktorý vám za­pla­til za ukrad­nuté zdo­bené du­e­lové pištole a dýky, ktoré ste s na­sa­de­ním ži­vota zís­kali na ris­kant­nej vý­prave do No­vého mesta, s vami vy­babral. Keď ste zo zís­ka­ných peňazí chceli za­pla­tiť “po­pla­tok za ochranu” ser­žan­tovi Mille­rovi strá­ži­a­cemu bránu do No­vého mesta, aby si vás ne­vši­mol, keď tam idete, Miller vám ich hodil k nohám, a na­vrieskal na vás, že ste oby­čajní pod­vod­níci. Ak mu do za­j­tra ne­do­ne­si­ete jeho po­diel, pri na­j­bliž­šej prí­le­ži­tosti vás dá za­vrieť naspäť do väzenia.

Mapa Starého mesta

Ori­gi­nál ob­rázku ná­jdete na ad­rese: