Dark Tales of Middle-earth

Alebo ako vy­u­žiť Magic the Gathe­ring karty na hra­nie v Stre­do­zemi pro­fe­sora Tol­ki­ena s po­mo­cou hacknu­tých Cthulhu Dark pra­vi­diel.

Cthulhu Dark je super jed­no­du­chý ele­gantný sys­tém na dve stránky, pri­márne ur­čený na hra­nie ho­ro­ro­vých Cthulhu one­sho­tov. Zá­ro­veň je veľmi ľahké si ho upra­viť na akékoľvek iné pro­stre­die pre­me­no­va­ním hlav­nej šta­tis­tiky.

Magic the Gathe­ring snáď ne­treba pred­sta­vo­vať, kto nemá doma stovky kar­ti­čiek, tak ich ur­čite niekde videl. Ak karty ne­máte, a za­u­jal vás ich po­ten­ciál ako vi­zu­ál­neho do­plnku, na webe alebo v špe­ci­a­li­zo­va­ných ob­chodoch si viete za­ob­sta­rať stovky až ti­síce com­mon ka­riet do­slova za pár korún či eur. Ja som sa k Ma­gicu vrá­til takmer po trid­si­a­tich rokoch vy­da­ním setu Lord of the Rings: Tales of Mi­d­dle Earth.

Krátke zhrnutie pravidiel Cthulhu Dark

Cthulhu Dark má je­dinú me­cha­niku po­sta­venú okolo Ši­a­len­stva (Insa­nity, v dru­hej ver­zii ko­rekt­nej­šie na­zva­nej ako In­si­ght, Vhľad/Po­zna­nie), a po­u­žíva oby­čajné šesť-​stenné kocky.

Tvorba po­stavy spo­číva v po­me­no­vaní po­stavy, vý­beru po­vo­la­nia, a krát­keho po­pisu. Pri­pra­víte si ze­lenú kocku Ši­a­len­stva. Ak vaša po­stava za­žije, alebo je vy­sta­vená nie­čomu zne­po­ko­kuj­úcemu alebo hroz­nému, hoďte kockou Ši­a­len­stva, a ak vám padne VIAC, ako jeho súčasná hod­nota, zvýšte Ši­a­len­stvo o 1.

Ak chce vaša po­stava niečo vy­ko­nať, vez­mete si niekoľko ko­ciek:

  • Jednu kocku, ak je čin­nosť v ľud­ských schop­nos­ti­ach
  • Jednu kocku, ak čin­nosť v rámci schop­ností po­vo­la­nia vašej po­stavy
  • Kocku Ši­a­len­stva, ak ris­ku­jete svoju prí­čet­nosť kvôli úspe­chu

Naj­vyššie číslo, ktoré na koc­kách padne, ukáže vašu mieru úspe­chu. Pri 1 uspe­jete o po­vestný oný chlp, pri 6 máte ob­rov­ský úspech.

Ak naj­vyššie číslo padne na ze­le­nej kocke Ši­a­len­stva, mu­síte ňou hodiť ešte raz. Ak pade VIAC, ako vaše súčasné Ši­a­len­stvo (ktoré za­čína na 1), zvý­šite Ši­a­len­stvo o 1. Ak Ši­a­len­stvo do­si­ahne 6, vaša po­stava ne­zniesla tlak, zbláz­nila sa, a op­úšťa hru.

Ak si ktokoľvek zo spo­lu­hrá­čov myslí, že by bolo za­u­jí­ma­vej­šie, ak ne­u­spe­jete, hodí jed­nou kockou. Ak hodí viac, vaša po­stava zlyhá.

Toto sú v pod­state všetky pra­vi­dlá Cthulhu Dark.

Ako teda hacknúť Cthulhu Dark?

Frodo Baggins, hobit dobrodruh z Kraja, odetý do cestovných šiat, s krátkym mečom za opaskom.
Frodo Bag­gins, hobit dob­ro­druh z Kraja, odetý do ces­tov­ných šiat, s krát­kym mečom za opaskom.

Cthulhu Dark nemá ži­a­dne pra­vi­dlá pre boj, je za­me­rané na vy­še­t­ro­va­nie záhad a uni­ka­ním pred ho­ro­rom. Tak­tiež nemá ži­a­dne ďal­šie pra­vi­dlá pre vy­ba­ve­nie, zlep­šo­va­nie po­stavy a po­dobne. Autor trefne po­zna­me­nal vo svo­jom blogu, že ak vám dáva br­ne­nie vý­hodu, každý ho chce mať, a nemá teda výzam kaž­dému pri­dať extra kocku. Ďal­ším “pro­blé­mom” Cthulhu Dark je, že ne­ráta s roz­lič­nými fan­tasy ra­sami a tvormi. Toto všetko sú ale po­merne ľahko opra­viteľné veci na účely hra­nia v Stre­do­zemi bez zby­toč­ného kom­pli­ko­va­nia pra­vi­diel.

V Tem­ných prí­be­hoch zo Stre­do­zeme sú vaše po­stavy dob­ro­dru­ho­via, ktorí tvo­ria spo­lo­čen­stvo. (Po­dobne, ako Frodo a jeho pri­a­te­lia tvo­rili Spo­lo­čen­stvo prs­teňa.)

Za­ve­di­eme si štyri pojmy do hry - esen­cia, vý­hoda, bre­meno a tieň.

Esen­cia re­pre­zen­tuje vašu po­stavu, čo do­káže, a aká je. Ve­selý a bez­sta­rostný hobit, čo sa v mihu oka do­káže ukryť. Sta­točný hra­ni­čiar zo se­veru, čo vládne mečom a lukom, vy­sto­puje aj vtáka vo vzdu­chu a nikdy sa v lese ne­stratí. Tvr­do­hlavý má­lo­vravný tr­pas­lík, čo une­sie väčší ná­klad ako ktokoľvek iný, do­káže po­cho­do­vať celé dni a mi­luje šperky. Esen­cia v po­rov­naní s ori­gi­nál­nym “v ľud­ských schop­nos­ti­ach” lep­šie vy­ja­druje roz­diely medzi ľuďmi, tr­pas­líkmi, el­fami, or­kami, go­b­linmi či trollmi, na­vyše v sebe ob­sa­huje aj po­va­hové črty po­stavy.

Vý­hoda zvy­šuje šancu vašej po­stavy pre­ko­nať pre­kážku alebo vy­hrať v boji. Je niečo, čo vie lep­šie, ako súper, niečo, čo jej uľahčí pre­ko­na­nie pre­kážky, má nejakú si­tu­ačnú vý­hodu, vhodné vy­ba­ve­nie, pre­silu a po­dobne? Je to vše­o­bec­nej­šie, ako po­vo­la­nie po­stavy, zahŕňa aj vy­ba­ve­nie, alebo si­tu­á­ciu, ak táto dáva vašej po­stave nejakú vý­hodu v kon­flikte.

Bre­meno re­pre­zen­tuje na­hro­ma­denú záťaž po­stavy: zra­ne­nia, stres, strach, hlad a smäd, únavu. Koľko prí­korí vaša po­stava une­sie, než sa pod ťar­chou bre­mena zlomí? Je to extra šta­tis­tika oproti pôvod­ným pra­vi­dlám Cthulhu Dark, ktorú treba sle­do­vať. Naj­lep­šie ju re­pre­zen­tuje čer­vená kocka. Za­čína na hod­note 1.

Tieň re­pre­zen­tuje vplyv Tem­ného pána. Čím je po­stava kru­tej­šia, čím čas­tej­šie sa kvôli úspe­chu uchyľuje k tem­ným prak­ti­kám slu­žob­ní­kov Tieňa, čím čas­tej­šie je vy­sta­vená kru­tosti, zá­ker­nosti a pod­losti jeho po­sko­kov, tým väčší vplyv má na ňu Tieň, až kým ju úplne ne­o­vládne. Vaša po­stava bola po­hl­tená Tie­ňom a už ju nemôžete ovlá­dať. Tieň na­hrad­zuje Ši­a­len­stvo, naj­lep­šie ho re­pre­zen­tuje čierna kocka. Za­čína na hod­note 1.

Skla­da­nie banku ko­ciek pred hodom bude teda vy­ze­rať takto:

  • Zo­berte kocku Esen­cie, ak je čin­nosť v schop­nos­ti­ach (ľud­ských, el­fích, tr­pas­li­čích atď) alebo v po­vahe vašej po­stavy
  • Zo­berte kocku Vý­hody, ak po­vo­la­nie, vy­ba­ve­nie alebo si­tu­á­cia dáva vašej po­stave vý­hodu
  • Zo­berte kocku Tieňa, ak po­ru­šu­jete zvy­kové alebo mo­rálne pra­vi­dlá, ro­bíte niečo ne­mo­rálne alebo za­ká­zané, nie­komu ško­díte, alebo na vás vplýva agent Tieňa
  • Zo­berte kocku Bre­mena, ak ris­ku­jete fy­zickú alebo men­tálnu ujmu kvôli úspe­chu

Nikdy ne­há­džete viac, ako štyrmi koc­kami. Kocky Tieňa a Bre­mena po­u­ží­vajte výni­močne, môže sa stať, že veľmi rýchlo na­ra­zíte na li­mity vašej po­stavy znášať útrapy dob­ro­druž­stiev, alebo lá­ka­nie Tem­noty, pre­tože fun­gujú rov­nako ako pôvodné Ši­a­len­stvo a vedia z jed­notky veľmi rýchlo na­rásť do vy­so­kých hodnôt.

Rastúce bremeno a vplyv tieňa

Vždy, keď pri neja­kej čin­nosti po­u­ži­jete kocku Bre­mena, alebo Tieňa, a padne na nej (alebo na oboch) vyššie číslo, ako na koc­kách Esen­cie a Vý­hody, hoďte ňou ešte raz. Ak padne číslo VÄČŠIE, ako vaše súčasné Bre­meno, re­spek­tíve Tieň, zvýšte ich o 1.

Keď bre­meno do­si­ahne 6, vaša po­stava sa pod váhou okol­ností zlomí. Ako sa to v hre prejaví, zá­leží na okol­no­si­tach. Upadne do bez­ve­do­mia po zra­není alebo umrie, psy­chicky sa zrúti pod tla­kom.

Keď Tieň do­si­ahne 6, po­stava úplne pre­padla vplyvu Tieňa, a hráč ju prestáva ovlá­dať. Ostatné po­stavy sa s ňou v bud­úcnosti môžu stret­núť na opačnej strane meča, stáva sa z nej NPC.

V oboch prí­pa­doch ve­nujte jednu krátku scénu, v kto­rej po­pí­šete od­chod po­stavy zo spo­lo­čen­stva. Po tejto scéne si vy­tvorte novú po­stavu, a čo najskôr ju uveďte do prí­behu.

Znižovanie bremena a vplyvu tieňa

Po­dobne, ako v pôvod­ných pra­vi­dlách Cthulhu Dark, aj Bre­meno alebo Tieň môžete zni­žo­vať. Bre­meno zní­žite od­po­čin­kom, jed­lom, oše­tre­ním zra­ne­nia, roz­ho­vo­rom s dob­rým pri­ateľom. Tieň zní­žite po­tlá­ča­ním vply­vov alebo preja­vov Tieňa - zma­žete zna­me­nie Tieňa z ka­meňa na ráz­cestí, vy­že­ni­ete špi­óna z de­diny, zni­číte knihu, v kto­rej sa píše o temom umení Tieňa alebo je na­pí­saná v čier­nej reči.

Pri po­kuse o zní­že­nie Bre­mena alebo Tieňa hoďte danou kockou, a ak vám padne MENEJ, znížte Bre­meno alebo Tieň o 1.

Zapojenie magických kartičiek do hry

Ako za­po­jiť Magic the Gathe­ring kar­tičky do hry? Môžete ich vy­u­žiť niekoľkými spôsobmi.

Generátor scén a stretnutí

Vy­berte si karty, ktoré bu­dete chcieť v hre vy­u­žiť na ná­hodné stret­nu­tia. Na­prí­klad po­ten­ci­ál­nych spo­jen­cov kráľov panoš, ry­tier z Vý­chod­nej marky, posol z Gon­doru, elfí prieskum­ník, alebo tr­pas­ličí kováč. Alebo pro­tiv­ní­kov, slu­žob­ní­kov Tieňa: orkských lu­čiš­ní­kov, po­ru­čík Mor­gulu alebo Nazgûl.

Vy­berte si aspoň 20 ka­riet, prí­padne si ich rozdeľte podľa toho, kde budú vaše po­stavy pu­to­vať. Ľudí na území Gon­doru alebo Marky, elfov v Myr­kwo­ode, orkov v ba­ži­nách a po­dobne. Hráč, ktorý vedie hru, si z ba­líčka vy­be­rie 7 ka­riet, a vo vhodný čas uve­die spo­jenca či pro­tiv­níka do hry. Potom si karty v ruke do­plní tak, aby mal vždy na výber zo 7 ka­riet.

Uda­los­ťami, ktoré sa v hre môžu odo­hrať, môžu byť na­prí­klad ne­čakaný útok, pre­pad­nu­tie or­kami, ne­pri­rod­zená hmla, zrada spo­jenca, alebo pri­amo nie­koho zo spo­lo­čen­stva.

Ako konvertovať atribúty MtG kartičky v hre

Mtg kar­tičky majú niekoľko atri­b­útov: Názov, Mana, Typ, Vzác­nosť, Schop­nosti, At­mo­sfé­rický text, Silu, Výdrž.

Názov

Môžete ho vy­u­žiť pri­amo, alebo sa ním inšpi­ro­vať. Je to názov uda­losti, alebo meno by­tosti.

Mana

Koľko many stojí vy­vo­la­nie karty v MtG. V našom prí­pade môžete po­u­žiť cenu karty v mane ako návod na ob­ti­až­nosť pre­kážky.

  • Ak je to uda­losť, berte cenu v mane ako bank ko­ciek.
  • Ak je to by­tosť, súčet many by­tostí by nemal pre­vy­šo­vať troj­ná­so­bok počtu hrá­čov

Typ

O akú kartu sa jedná. By­tosť, ar­te­fakt, oča­ro­va­nie, kúzlo, …

Vzácnosť

Sym­bol MgG setu, vy­ja­druje vzác­nosť karty. Bežné (com­mon) majú čierno-​biely sym­bol, Ne­ob­vyklé (un­com­mon) strie­borný, vzácne (rare) zlatý, a mý­tické (my­thic rare) bron­zový. Čím vzác­nej­šia karta, tým vzác­nejší by mal byť jej výskyt v hre.

Ak chcete dôsled­nej­šie vy­u­ží­vať MtG atri­b­úty kar­ti­čiek, tak si do ba­líčka za každú my­thic alebo rare kar­tičku dajte 3-4 un­com­mon, a 7-10 com­mon kar­ti­čiek.

Ak ide o pred­mety alebo ar­te­fakty, bežné a ne­ob­vyklé sa dajú kúpiť. Vzácne, alebo mý­tické po­stavy zís­kajú len na zá­klade neja­kých akcií v hre, alebo ako od­menu od spri­a­te­le­ných moc­ných NPC, ne­dajú sa kúpiť.

Schopnosti

Tu bý­vajú vy­pí­sané zvláštne schop­nosti, ak by­tosť nejaké má, alebo efekty kúziel atď. Schop­nosti spolu s typom by­tosti tvo­ria esen­ciu by­tosti. Niž­šie ná­jdete niekoľko prí­kla­dov kon­ver­zie MtG schop­ností.

  • Exile, De­stroy - toto majú zvy­čajne kúzla, alebo sil­nejší pro­tiv­níci. Na­tr­valo vy­ra­dia po­stavu z hry.
  • Vi­gi­lance - by­tosti majú vý­hodu, ak niečo hľadajú, strá­žia, je ťažké ich prekva­piť zo zá­lohy.
  • Draw a card, gain life - do­volí po­stave zní­žiť bre­meno.
  • +X - hráč má vý­hodu, môže si zob­rať X ko­ciek na­vyše
  • -X hráč má ne­vý­hodu, jeho súper si môže si zob­rať X ko­ciek na­vyše
  • Scry - hráč môže hodiť dva krát a vy­brať si lepší hod
  • First strike - hráč hodí koc­kami ako prvý, ak hodí viac, ako je Sila pro­tiv­níka, vy­hral kon­flikt, pro­tiv­ník v tomto prí­pade už koc­kami ne­há­dže. Ak hodí menej, ako Sila pro­tiv­níka, pro­tiv­ník hodí koc­kami, a kon­flikt sa vy­hod­notí podľa pra­vi­diel.
  • The ring tempts you - keď karta s týmto tex­tom vst­úpi do hry, hráč urobí hod na Bre­meno.
  • Re­turn from gra­veyard - umožní zní­žiť bre­meno po­stavy, alebo “oži­viť” pro­tiv­níka, ak bol za­bitý v tomto kon­flikte. Oži­ve­nie zna­mená pre­bra­tie sa z bez­ve­do­mia, alebo otra­se­nia sa z ochro­me­nia, šoku atď. Nie je to oži­ve­nie mŕtveho pro­tiv­níka.
  • Flesh, In­stant - efekty sa vy­hod­no­tia pred hodom koc­kami.
  • Amass orcs - nájdi v ba­líčku kartu ne­pri­ateľa, zober si do ruky, za­miešaj ba­lí­ček.
  • Ward - po­stavy musia niečo obe­to­vať, aby mohli po­ra­ziť pro­tiv­níka
  • Me­nace - NPC má vý­hodu, ak bo­juje proti jed­nému pro­tiv­ní­kovi, svoje kocky môže roz­de­liť na útok voči vi­a­ce­rým pro­tiv­ní­kom.
  • De­ath­touch - na vy­ra­de­nie pro­tiv­níka stačí NPC len jedna výhra v kon­flikte, bez ohľadu na Bre­meno
  • Tram­ple - po­stava do­káže za­ú­to­čiť na vi­a­ce­rých pro­tiv­ní­kov od­razu
  • Haste
  • Gain life - po­stave klesne bre­meno
  • Lose life - po­stave stúpne bre­meno
  • Da­mage - po­stave stúpne bre­meno
  • De­fen­der - po­stava má vý­hodu pri obrane iných po­stáv
  • Reach - po­stava do­káže úto­čiť na diaľku

Atmosférický text

Kar­tičky majú ci­táty z kníh tri­ló­gie Pán prs­te­ňov. Ak kartu po­u­ží­vate viac menej do­slovne, môžete ci­táty pre­čí­tať hrá­čom na do­kres­le­nie at­mo­sféry.

Sila/Výdrž

Dvo­jica čí­siel, ktorá ur­čuje, aká silná je by­tosť (prvé číslo), a ako ťažké je ju zabiť (druhé číslo). Pri kon­ver­zii do pra­vi­diel Cthulhu Dar je Sila bank ko­ciek, ktoré hráč danej by­tosti má k dis­po­zí­cii, a Výdrž je Bre­meno. Bre­meno v prí­pade NPC zna­mená, koľko krát po­tre­bujú po­stavy v kon­flikte proti NPC uspieť, aby vy­hrali kon­flikt.

Záver

Dúfam, že vás člá­nok za­u­jal, a že niekdy odo­hráte temné prí­behy v Stre­do­zemi. Tieto pra­vi­dlá môžete po­u­ží­vať pri hraní pred­pri­pra­ve­ných prí­be­hov z rôznych hier na mo­tívy Stre­do­zeme po­dobne, ako pôvodné pra­vi­dlá Cthulhu Dark vy­u­ží­val autor pri rôznych dob­ro­druž­stvách pre Call of Cthulhu, keď sa ne­chcel zdr­žo­vať so zlo­ži­tými pra­vi­dlami.